/ Allmänt / Vardagsprat /

Det går fort att bli tillvand

Den tycks här för att stanna - "Black Friday", som nu blivit både "Black weekend" och "Black week". Fortfarande reagerar jag på fenomenet. Fortfarande reagerar jag på handelns förmåga att plocka upp andra länders kommersiella helger och försvenska dem, samtidigt som helgens plockas ut ur sin kontext. Ändå märker jag att jag redan blivit lite mer avtrubbad. Det går fort att bli tillvand. 
 
För två år sedan skrev jag om helgen och dess bakgrund. Då kändes det fortfarande ganska nytt. Nu har i stort sett varje affär tagit det till sig. Men i nyhetssändningarna varnar de för risken att konsumenter blir lurade. "De vill tömma sina lager på gamla modeller." "Jämför priserna först, en del sänks, andra höjs!" 
 
Och jag tänker återigen - behöver vi detta? Hur länge ska vi tro att köpandet räddar vår värld? Att köpandet gör oss lyckligare? Mina frågor betyder inte att jag själv lever med köpstopp, eller särskilt minimalistiskt, men jag ställer ändå frågan. Och jag tror på allvar att vår konsumtion spelar roll, på många olika nivåer. Våra val hur vi konsumerar och om, påverkar vår miljö. Det påverkar oss också, mer än vi tror, som människor och hur vi ser på varandra. Lite mer eftertanke, hos många av oss, skulle nog inte skada.
 
/Elisabet :)
Black Friday / Blogg / Mor och dotter blogg / konsumtion / livsstil