/ Allmänt / Vardagsprat /

Vad innebär trosfrihet?

 
När jag går runt med ett kors runt min hals gör jag det för att jag är kristen. Jag vill visa andra att jag är religiös, då det är en viktig del av mitt liv, och när jag ser någon annan med ett kors i en kedja blir jag glad. Det finns något fint i de symboler som för oss samman. Symboler skapar en samhörighet. Men i Sveriges sekulariserade samhälle betyder det inte alltid att den som bär på ett korssmycke är troende. Jag har så många gånger umgåtts med kompisar som burit på konfirmationskors runt halsen eller hängande i öronen samtidigt som de kallar sig ateister. Nu på senaste tiden har jag funderat på just sekulariseringen och dess konsekvenser. 
 
I skolan läser vi om sekulariseringen som att det har lett till ett mer religionsfritt samhälle, där vi alla får tro vad vi vill och där det finns en öppenhet och tolerans. Vilket jag kan hålla med om. Jag är hundra procent för trosfriheten och menar inte att sekulariseringen är något totalt negativt. Trosfriheten är en viktig del av vår demokrati och något jag värderar högt. Men hur får trosfriheten utrymme i skolans vetenskapsbaserade undervisning? 
 
Väldigt tidigt i skolan får vi höra talas om Big Bang teorin och evolutionsläran. Allt eftersom vi blir äldre förklaras allt mer detaljerat, men grunden är alltid densamma. Vi lär oss att allt är en slump och att människan utvecklats genom aporna. I lågstadiet och mellanstadiet störde det mig inte särskilt mycket. För mig var inte evolutionsteorin den enda sanningen, men jag kände inget behov av att ifrågasätta det i klassrummet. Vändpunkten däremot, blev högstadiet. I högstadiet fick vi för första gången höra talas om Kreationister. Kreationisterna förklarades som väldigt religiösa människor som endast trodde på skapelseberättelsen och som avfärdade evolutionsteorin. Reaktionerna på det blev: "Va? Finns det de som seriöst tror på det?". Jag minns hur mina kinder hettades upp, jag rodnade, och jag kände mig dum. 
 
Senare, i samma årskurs, skulle vi argumentera för och emot evolutionsteorin. Något som gjorde mig mer ledsen än vad jag visade. De som skulle "vara kreationister" spelade på och tyckte nog att det var en rätt så kul uppgift. Men för mig var det inte kul och nu i efterhand undrar jag vad vi egentligen fick ut av den övningen. Den här övningen verkar vara vanlig, både i skrift och i tal, och jag kritiserar inte min klass. De gjorde bara vad läraren sa att vi skulle göra. Och rektionen på kreationisterna är helt normal för den som inte är van att tänka i de banorna. Jag vet även att det finns NO-lärare som ser på religiösa med respekt och att det finns religiösa NO-lärare. Men hur mycket av religionsfriheten syntes egentligen i den undervisningen jag fick uppleva? Nämns kreationisterna med samma respekt inom skolans väggar som vetenskapsmännen? Och vad händer med allt emellan?
 
När jag gick i högstadiet sa jag att jag helt och hållet trodde på evolutionsteorin. Men i mitt huvud har evolutionsteorin skavt många gånger. Det var inte förrän efter ettans naturkunskapskurs som jag kunnat sortera ut mina tankar. Men vad jag tror idag kan fortfarande skilja sig från morgondagen. Jag kommer nog aldrig komma fram till ett enda svar, men det är okej. Idag tror jag att Big Bang hände, men det var absolut inte en slump. Människan kanske härstammar av apan, men då var inte det heller en slump. Jorden, Du och jag är för komplicerade, för vackra för att vara en slump. Och så enkelt är det för mig.
 
Så vi kan ju ta oss en funderare och tänka på trosfriheten. Vad innebär den, och hur får vi in den på bästa sätt i skolans undervisning? Hur får vi in både evolutionsteorin och skapelseberättelserna på ett respektfullt sätt? Och hur kan det bli tydligt att alla inte står vid någon av ytterligheterna? Att många faktiskt kan få ihop de olika teorierna och inte ser dem som någon motsättning. Egentligen borde det inte vara så svårt. Så länge vi kan hålla flera tankar i huvudet samtidigt.
 
//Issa <3
Blogg / Bloggare / Kristen / Mor och dotter blogg / Morochdotters / evolutionsteorin vs skapelseberättelsen / religion / religionsfrihet / trosfrihet
#1 / / Anonym:

Fint skrivet! Jag hoppas att du inte tar det på fel sätt men jag känner ändå att jag behöver poängtera att evolutionsteorin inte talar om "slumpen". Det är i högsta grad något annat än slumpen som avgör, det är det naturliga urvalet. Om man förenklar det kan man säga att av tusen varianter på fingrar som skiljer sig från apornas var våra bäst. Den bäst anpassade av tusen tycker inte jag låter som en slump. Man är naturligtvis berättigad till vilken tro man vill, men slump är inte riktigt rätt ord att beskriva evolutionen med. :)

Svar: Hej! Klart att du ska få kommentera ;)
Jag har nu egentligen bara läst upp till naturkunskap 1, så jag endast läst kring det här på en väldigt basic nivå. Men när jag menar slump menar jag kanske mer att det inte finns någon mening i evolutionsteorin. Jag minns hur min naturkunskapslärare använde just ordet slump, han menade att vi inte har någon speciell mening här i livet och att det inte finns någon förklaring till att just Du och Jag skriver med varandra just nu.
Jag har läst om det naturliga urvalet, men när det handlar om mening tror jag inte att det bara handlar om vem som har bäst överlevnadsförmåga. Jag tänker att det finns en större tanke, en större planerad plan inför allt.
Sen vart Big Bang skulle komma ifrån... det har för mig endast förklarats med en slump.
Hoppas du förstår lite hur jag tanker! Tack för kommentar! Meningen med inlägget var ju just att jag vill att vi ska kunna diskutera kring de här frågorna och inte se dem så svart och vitt som de oftast gör.
Kram!
Morochdotters